понеділок, 14 листопада 2016 р.

Експертиза підручника
Математика. 3 клас
(авт. Ф. М. Рівкінд, Л. В. Оляницька)

Підручники з математики забезпечують реалізацію мети і завдань, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти та навчальною програмою з математики, формування у школярів ключових математичних компетенцій (обчислювальних, інформаційно-графічних, просторово–орієнтаційних, алгебраїчних, геометричних, логічних). Результатом засвоєння  математичних компетенцій є математична компетентність учнів. Автори підручників дотримуються концентричного принципу побудови програми.
Підручник складається з п’яти розділів, які у свою чергу поділяються на уроки, що мають єдину структуру. Вивчення усних способів додавання і віднімання відбувається за єдиною схемою з використанням уже відомих учням правил додавання суми до числа, віднімання суми від числа тощо. Наявність зорових опор сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу. При вивченні письмового додавання і віднімання у підручнику пропонується узагальнений алгоритм виконання дії. Система вправ для формування обчислювальних навичок подана за принципом «від простого до складного».
Має місце різна форма цих завдань: числові вирази, ланцюжки обчислень, завдання, подані в таблицях, буквені вирази. Велика увага приділена роботі над задачею (складанню задач за умовою, за малюнком, за коротким записом; складанню обернених задач). Пропонуються різні способи розв’язання задач. Завдання геометричного змісту спрямовані на розширення і поглиблення знань про вивчені у 2-му класі геометричні фігури і їх властивості. Новою для учнів є лише задача на знаходження довжини сторони прямокутника за відомим периметром та іншою його стороною, пропонуються різні способи її розв’язання. У рамках вивчення геометричного матеріалу вводиться нова рубрика «Практична робота».    
Особливістю підручника є те, що вивчені способи обчислень відпрацьовуються не лише у завданнях для формування обчислювальних навичок, а й у завданнях інших змістових ліній (рівняннях, текстових задачах). Домашні завдання вміщують вправи, що дають змогу закріпити вивчений на уроці спосіб арифметичної дії, а також певний тип задачі.З метою формування у третьокласників науково-математичних понять, розвитку математичного мовлення із застосуванням математичної термінології, розвитку логічного мислення у підручнику наскрізно представлені елементи алгебраїчної пропедевтики. Діти вчаться встановлювати істинність або хибність рівностей, нерівностей; знаходити значення математичних виразів; порівнювати число і вираз, два вирази.
Формуванню поняття змінної величини, позначеної буквою, сприяє наявність завдань на обчислення буквених виразів, знаходження окремих (цілих) розв’язків нерівностей, розв’язування рівнянь та текстових задач, що містять буквені дані. Уведення буквеної символіки дає змогу подати закони і властивості арифметичних дій, деякі геометричні знання (правила знаходження периметрів многокутників) у буквеному вигляді.З метою формування навичок каліграфічного письма, розвитку вмінь учнів орієнтуватися на сторінці зошита введено рубрику «Хвилинка каліграфії»; подано виконані на розліновці зразки виконання письмового додавання і віднімання; більшість малюнків до завдань геометричного змісту теж виконана на розліновці.
 Підручник створює умови для самостійного опрацювання учнями матеріалу.

 Цьому сприяє наявність рубрики «Виконай за зразком», а також зразків виконання типових завдань, зразків оформлення короткого запису та розв’язання текстових задач. Наявність у підручнику завдань для роботи в парах і для колективної роботи сприяє впровадженню на уроках математики  інтерактивних способів навчання. Колективна робота передбачена також при вивченні нового матеріалу, що визначає позначка «Працюємо разом». Зміст підручника створює умови для здійснення диференційованого підходу в навчанні школярів. Цьому сприяє наявність у підручнику завдань логічного змісту, а також завдань, що належать до додаткових тем, визначених програмою.

Немає коментарів:

Дописати коментар